PUSTEPROGRAM

med Elisabeth Sørum

5 ukers pusteprogram:

Gi deg tid til å roe ned fra en hekstisk hverdag gjennom avspenning, observasjon og kontrollert pust. Når man bygger opp en god pust vil du med tiden bevisst kunne bruke pusten i hver eneste situasjon du trenger å finne ro, fokus og stabilitet. Bruk ukeprogrammene daglig eller minst tre dager i uken. Morgen og/ eller kveld kan vær gode tider å legge inn denne rutinen. Skap deg et “fristed”, hvor du har ro og et område som inviterer til avspenning. Tenn gjerne lys, duftlampe eller røkelse, finn noen elementer som betyr noe positivt for deg å dekorere ditt fristed med, og finn frem puter og tepper som gjør det ekstra komfortabelt.

Timene kan brukes indivisuelt eller som et program, ettersom hva du kjenner at du trenger.

Lykke til!

Pusteprogram uke 1

Første uken blir du kjendt med den pusten du har gjennom avspenning og observasjon. Vi må først akseptere og forstå hvor vi er, før vi tar skrittet mot endring

Pusteprogram uke 2

Denne uken begynner vi å forlenge pusten. Dette skaper avspenning og ro og lærer oss å ta lange jevn pust som gir optimal oksygen og næring til kroppen.

Pusteprogram uke 3

Dette er uken vi starter med å inkludere pusteøvelser som kan påvirke kropp og hodet mer kontrollert. Hjertepusten loser opp i spenninger i bryst og skuldre og gir en dypere pust.

“Chandra pranayama” eller månepust, er en teknikk som roer ned nervesystemet, bruk den gjerne ved stress eller for å roe ned etter en lang dag.

Pusteprogram uke 4

Du lærer pusten “Anuloma Viloma” eller vekselpust; denne teknikken balanserer energien mellom det sterke og myke, energienes motsetninger, yin og yang. Teknikken vil kunne gi deg mer energi når du føler deg trett, eller roer ned om du føler deg oppjaget.

Pusteprogram uke 5

Vi bygger på med flere teknikker for å rense hele systemet gjennom balansering av energi mellom yin og yang og mellom temperatur i kroppen. Ta deg alltid tid til å gå tilbake noen skritt om du føler at en av teknikkene ikke føles god for deg enda. Gi deg selv tid til å finne din egen rytme i pusten og livet.